Upcoming courses
Autumn 24
Introduction to the Aesthetics of Music: Basic Concepts and Constellations
This course provides an introduction to the philosophical aesthetics of music. The first part of this two-semester course focuses on basic concepts of music: What distinguishes a musical sound from noise? What are rhythm, harmony and melody? What are musical functions, styles and forms? How can the beauty, expressiveness or intelligence of sounds be conceptualised? And how do such musical questions relate to social situations and subjective experiences? In the second semester, we will explore historical constellations of philosophical aesthetics and musical practices in some revolutionary moments in music history: Ars Nova, Seconda Prattica, Empfindsamkeit, Romanticism, Gesamtkunstwerk, Atonality and Electronic Music. These concepts will be explored by studying classical texts and musical works from the history of musical aesthetics.
Seminar in Philosophy of Music: Music and Meaning
Music is regarded as an art form that, unlike literature, film or painting, does not represent. It is therefore said to be a meaningless play with forms. Against this position, it is often argued that music would not mean so much to us if it did not articulate any meaning itself. In the seminar, we will explore this controversy about the meaning and significance of music on the basis of a specific case: The music of Gustav Mahler (1860-1911) and its interpretation by Theodor W. Adorno (1903-1969). Mahler's enigmatic symphonic music displays an extraordinary variety of ways of meaning. Adorno's monograph Mahler.Eine musikalische Physiognomik reveals this complexity and can therefore be read as a philosophical attempt to answer the question of the meaning of music.
Blockseminar: Wie beurteilen wir Musik?
Wenn wir über Musik sprechen, steckt in unserer Rede meistens eine Beurteilung: Wir bringen Gefallen oder Missfallen zum Ausdruck, benennen, was wir als bewegend, originell, erschütternd oder schön erfahren, was uns langweilig, abgeschmackt oder kitschig erscheint. Manche behaupten, dass sich über solche Geschmacksfragen nicht streiten lässt. Die Tradition der Kunstkritik und Ästhetik hingegen verteidigt die Idee, dass auch solche Beurteilungen besser oder schlechter begründet sein können. Wie lassen sich aber solche Stellungnahmen zum Gelingen oder Misslingen von musikalischen Werken begründen? In drei Blocksitzungen werden wir über Werke streiten, die wir zuvor gemeinsam im Konzert erfahren konnten, und uns davon ausgehend über die Standards, Maßstäbe oder Kriterien verständigen, die wir in solchen Debatten ansetzen.
Ringvorlesung: Gesellschaft in Transformation / Lecture series: Society in Transformation (in Studienplan MUST «Inputs aus Sozial-/Kulturwissenschaften und Anthropologie»)
Artistic means are subject to historical change: Musical techniques, scenic devices and visual forms are constantly being revisioned and renewed. It is often social transformations that initiate, drive or even force such artistic changes. Hence, art can express and reflect tendencies that shape contemporary life as a whole. The lectures of this series offer insights into such social transformations, which are the object of social sciences, anthropology, cultural studies and humanities. They shed light on controversies that shape the present and its images of the past.
Spring 25
Seminar: Materialist Theories of Art
In contemporary discourses of art theory and culture studies, new accounts of materialisms abound. They are in general opposed to the historical materialism of the Marxist tradition: they try to understand cultural production within a naturalist framework. The history of Marx-inspired art theory, in contrast, was highly prolific in articulating sophisticated connections between artistic forms and their material conditions – their social, political and economic contexts. The seminar introduces and discusses some of these materialist art theory, from Antonio Gramsci, Georg Lukacs, Max Raphael, the Frankfurt School to Raymond Williams, Terry Eagleton, T.J. Clark, Pierre Macherey, Jacques Rancière and beyond. What they share is the idea that, in many different ways, artistic and cultural production, despite its ideological functions, can be read as point of contention within the coercions of contemporary capitalism.
Past courses
Seminar: Luigi Nono. Musik als politisches Engagement
Das Seminar bietet eine Einführung in ein musikphilosophisches Grundproblem, das die Musik der Gegenwart umtreibt: Kann Musik eine Form des politischen Engagements sein? Im Seminar soll diese Frage am Leitfaden der Werke des Komponisten Luigi Nono vertieft werden. Luigi Nono hat seine Musik zeitlebens als Faktor seines Engagements für den Kommunismus verstanden, hat aber in seinen verschiedenen Schaffensphasen ganz unterschiedliche musikalisch-politische Strategien entwickelt. Im Seminar sollen die musikalischen Werke Nonos mit theoretischen Texten von Hanns Eisler, Jean-Paul Sartre, Theodor W. Adorno, Lydia Goehr und anderen konfrontiert werden, welche klassische Positionen im Streit um das Verhältnis von Kunst und Politik artikulieren. Das Seminar richtet sich an Studierende der Philosophie, der Musikwissenschaft und der verschiedenen Studiengänge der Hochschule für Musik Basel. Im Rahmen des Seminars wird eine Aufführung des Werks Intolleranza von Luigi Nono am Theater Basel besucht.
Seminar: Der komponierte Affekt. Musik und die Philosophie der Gefühle in der Barockzeit
It is common sense to say that music triggers emotions. But how is it possible that mere sounds are heard as expressions of feelings? How to compose affect? And what do we actually mean when we talk about affects, emotions, feelings? These questions have been intensively debated during the Baroque period (ca. 1600-1750): In the theory of music (from Monteverdi, Praetorius, Werckmeister to Mattheson), but also in philosophy (from Descartes, Leibniz, Spinoza up to Wollf). At the core of these controversies lies the problem of reconciling rationality and sensiblity. Drawing on some conceptual distinctions from the recent philosophy of emotions, we will study such constellations between philosophy, music theory and musical works in the Baroque age.
Seminar: Philosophie der Fiktion
Für den Alltagsverstand sind Fiktionen Lügen und Fakten die Wahrheit. In der Kunst wird diese vermeintlich sichere Unterscheidung erschüttert. Denn hier begegnen wir Fiktionen, die gültig, treffend, überzeugend, ja in einem gewissen Sinne wahr sind, obwohl oder gerade weil sie keine Tatsachen benennen. Dasselbe gilt für Aussagen, die wir über solche fiktiven Sachverhalte, Entitäten und Welten treffen. Wie lässt sich diese eigenartige Verbindlichkeit des Fiktiven erklären? Im Seminar werden wir die wichtigsten Positionen der philosophischen Debatte studieren, die in den letzten Jahrzehnten um den Begriff der Fiktion entstanden ist.