Talk in Cremona
Talk at the Symposium in Cremona on Subjectivity and Improvisation by the research project IMPROCOMP Improvisation/composition. The Double Identity of European Music
Resisting subjectivity
Subject forms in contemporary experimental improvisation
The modern concept of subjectivity has a threefold structure: it combines a singular aspect – the individual person – with a particular aspect – social roles and identities – and a general aspect – the transcendental instance of free agency and autonomous rationality. This complex notion of subjectivity plays a fundamental role in modern thought, in philosophy as in art – as one can see, for example, in Hegel’s theory of musical improvisation.
This notion, however, has also been the target of many different objections during the 20th century up until today. One objection claims that it is the predominance of this very notion of subjectivity that is responsible for the persistence of social unfreedom. For this very conception of subjectivity is entangled with the idea of individual mastery and rational domination. Liberation, then, must take the form of a resistance against subjectivity.
I want to argue that some of the experimental practices of improvisation in the last decades have to be understood in the horizon of this critique of the entanglement of subjectivity and domination. They musically manifest forms of subjectivity that resist against this complicity of subjective mastery and social unfreedom. Drawing on recent performances by Svetlana Maraš and Andrea Neumann, I want to argue that improvised music can articulate this resistance by exposing the artistic subjects to settings, instruments and processes they cannot fully dominate, master nor control. The resisting form of subjectivity, that these musical events express, appears as a conflictual subject, as a struggle for liberation under unfree conditions.
Talk in Cologne
Panel: Musik Machen Ausstellen
mit Christian Grüny, Christoph Haffter, Sarah Johanna Theurer, Joshua Weitzel, Bastian Zimmermann
Im Rahmen der Konferenz der Gesellschaft für Musikforschung 11.-14.9.2024 in Köln
Talk in Fribourg
PROGRAMM KONFERENZ DGAE FRIBOURGPanel: Produktionsmedien. Zur ästhetischen Dimension sozialer Technologien
Christoph Haffter - Die Fabrik als Medium. (Post-)operaistische Konzeptionen künstlerisch-politischer Praxis
Tobias Ertl - “Machine Logic” and “Classless Form”: Lu Märten’s Materialist Media Theory
Louis Hartnoll - The Obsolescence of Art: Günther Anders’ Theory of the Reproduction as Medium
Im Rahmen des XII. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Ästhetik: Medien der Künste / Künste der Medien
9.-12. September 2024
Universität Fribourg
ESA Conference
Christoph Haffter will present a paper entitled "Fictional Spaces" at the Annual Conference of the European Society of Aesthetics in Naples, June 5-8
https://www.eurosa.org/esa-conference-programme-2024/
Campus Café: Musik – Philosophie – Gesellschaft
We’ll continue the Campus Café, a series of public exchanges on the legitimacy and the challenges of the Music Academy today. These conversations take place in the Vera-Oeri-Bibliothek, Thursdays from 9-10 am. Everybody is welcome to share their thoughts and join a free breakfast!
Here are the upcoming dates and topics:
21.3.2024
Ist die Musik-Akademie eine Kunsthochschule?
Is the Music Academy an Art School?
Dakota Wayne & Edward Williams
25.4.2024
Musikschule: Bildung oder Ausbildung?
Music School: Education or Training?
23.5.2024
Wo liegt die Zukunft? Ort, Raum und Format des Campus MAB
Where is the future? Place, space and formats at the Campus MAB
Campus Café
Wozu braucht eine Gesellschaft Musik? Was ist die soziale Funktion der Kunst? Welche Rolle spielen dabei Institutionen wie die Musik-Akademie? Im Campus-Café sind alle eingeladen, gemeinsam mit Gästinnen über den Sinn des Musikmachens zu diskutieren.
Why does a society need music? What is the social function of art? What role do institutions like the Musik-Akademie Basel play in this? In the Campus Café, everyone is invited to discuss the meaning of making music together with guests.
>>> English text below <<<
Institutionen haben die Tendenz, sich als selbstverständliche Gegebenheit zu präsentieren und die Frage ihrer Existenzberechtigung zu verdrängen. Sie verhärten sich so gegen gesellschaftliche Veränderungen, bis es zu spät ist. Auch die Musik-Akademie Basel ist eine Institution.
Um der Tendenz zur Verhärtung entgegenzuwirken, braucht sie Formen der Selbstkritik: Die Menschen, welche in dieser Institution arbeiten, lernen oder sie unterstützen, müssen sich über ihren Sinn verständigen. Wozu gibt es eine Akademie der Musik? Welches Versprechen, welche Ansprüche liegen ihr zugrunde? Gelten die Motive ihrer Gründung noch heute? Was sind die gesellschaftlichen Funktionen von Musik und Kunst im Allgemeinen? Geht ihr Sinn über den gesellschaftlichen Nutzen hinaus? Wie können Kunstinstitutionen ihre gesellschaftliche Notwendigkeit jenen gegenüber darlegen, die sie finanzieren und unterstützen? Machen technische Erneuerungen wie die Künstliche Intelligenz die Musikausbildung bald obsolet? Wie muss sich die Institution gegebenenfalls verändern, wie muss sie sich neu aufstellen, um den sozialen, politischen, ökologischen und künstlerischen Entwicklungen zu antworten?
Diese Fragen sollen im Zentrum der Gespräche stehen, die wir in der Reihe CampusCafé organisieren.
Jeweils Mittwoch morgens bei Café, Croissant und andere Köstlichkeiten diskutieren wir mit Studierenden und Mitarbeitenden, den Schüler*innen und Lehrenden, den Leitenden und dem weiten Kreis jener, die sich der Musik-Akademie verbunden fühlen, in einem informellen Rahmen über den Sinn unserer Institution. Jedes Gespräch wird von einem kurzen Beitrag eines Gasts angestoßen.
Eine Initiative von
Nicole Eugster, Leiterin Hochschulentwicklung und Christoph Haffter, Mitarbeiter Forschungsstelle Musikphilosophie der Hochschule für Musik Basel FHNW
Moderation: Christoph Haffter
Harvesting: Nicole Eugster
English Text
Institutions have a tendency to present themselves as self-evident givens and to suppress the question of their raison d'être. They thus harden themselves against social change until it is too late. The Basel Music Academy is also an institution. In order to counteract the tendency to harden, it needs forms of self-criticism: the people who work, learn and support this institution must come to an understanding about its meaning: What is the purpose of an Academy of Music? What promise, what claims is it based on? Do the motives of its foundation still apply today? What are the social functions of music and art in general? Or does their purpose go beyond social utility? How can art institutions defend their social necessity to those who fund and support them? Will technological innovations such as so-called artificial intelligence soon make music education obsolete? How might the institution need to change, how must it rebuild itself to respond to social, political, and artistic developments?
These questions will be at the heart of the conversations we are organizing in the Campus Café series. On Wednesday mornings, we offer café, croissant and other delicacies to discuss the meaning of our institution in an informal setting with students and staff, students and teachers, leaders and the wide circle of those who feel connected to the Academy of Music. Each conversation will be kicked off by a short contribution from a guest.
The event is an initiative of
Nicole Eugster, Head of University Development, and Christoph Haffter, staff member of the Research Unit Music Philosophy of the Basel University of Music FHNW
Moderation: Christoph Haffter
Harvesting: Nicole Eugster
Forum: Künste, Medien, Philosophie
Talk
14.12.2023
Universität Tübingen
Kunstinnenräume
Fiktionale Räume in der bildenden Kunst
Vortrag von Christoph Haffter
Die analytische Philosophie der Fiktion entspring seit ihren Anfängen bei David Lewis, Nicholas Wolterstorff und Kendall Walton einer Reflexion auf die literarische Erzeugung von fiktionalen Welten. Ihr Paradigma ist die fiktional geltende Proposition. Die Scheingestalten der bildenden Künste werden von dieser sprachlichen Fiktionserzeugung her verstanden. Wie würde sich dagegen eine Theorie der Fiktion ausnehmen, die nicht von der Behauptung fiktionaler Sachverhalte, sondern von der Errichtung fiktionaler Räume ausgeht? Ihr Paradigma wäre der Tiefenraum der Malerei, der Umraum der Skulptur, der Zwischenraum der Installation oder gar der Verweisungsraum digitaler Bildnetzwerke. Diese fiktionalen Räume grenzen sich nicht von Tatsachenbehauptungen ab, sondern errichten sich im und gegen den sozial konstituierten Raum des Handelns: Sie bilden Fiktionen als Kunstinnenräume, welche in einem konfliktuellen Wechselverhältnis zu den Räumen der gesellschaftlichen Wirklichkeit stehen.
Campus Café
Öffentliche Debatte
Vera-Oeri-Bibliothek, Campus Musikakademie Basel
Musik – Philosophie – Gesellschaft
Wozu braucht eine Gesellschaft Musik? Was ist die soziale Funktion der Kunst? Welche Rolle spielen dabei Institutionen wie die Musikakademie? Im Campus Café sind alle eingeladen, gemeinsam mit Gästen über den Sinn des Musikmachens zu diskutieren.
Institutionen haben die Tendenz, sich als selbstverständliche Gegebenheit zu präsentieren und die Frage ihrer Existenzberechtigung zu verdrängen. Sie verhärten sich so gegen gesellschaftliche Veränderungen, bis es zu spät ist. Auch die Musikakademie Basel ist eine Institution. Um der Tendenz zur Verhärtung entgegenzuwirken, braucht sie Formen der Selbstkritik: Die Menschen, welche in dieser Institution arbeiten, lernen und sie unterstützen, müssen sich über ihren Sinn verständigen: Wozu gibt es eine Akademie der Musik? Welches Versprechen, welche Ansprüche liegen ihr zugrunde? Gelten die Motive ihrer Gründung noch heute? Was sind die gesellschaftlichen Funktionen der Musik und Kunst im Allgemeinen? Oder geht ihr Sinn über den gesellschaftlichen Nutzen hinaus? Wie können Kunstinstitutionen ihre gesellschaftliche Notwendigkeit jenen gegenüber verteidigen, die sie finanzieren und unterstützen? Machen technische Erneuerungen wie die sogenannte Künstliche Intelligenz die Musikausbildung bald obsolet? Wie muss sich die Institution gegebenenfalls verändern, wie muss sie sich umbauen, um den sozialen, politischen und künstlerischen Entwicklungen zu antworten?
Diese Fragen sollen im Zentrum der Gespräche stehen, die wir in der Reihe CampusCafé organisieren. Mittwoch morgens offerieren wir Café, Croissant und andere Köstlichkeiten, um mit Studierenden und Mitarbeitenden, den Schüler*innen und Lehrenden, den Leitenden und dem weiten Kreis jener, die sich der Musikakademie verbunden fühlen, in einem informellen Rahmen über den Sinn unserer Institution zu diskutieren. Jedes Gespräch wird von einem kurzen Beitrag eines Gasts angestoßen.
Die Veranstaltung ist eine Initiative von Nicole Eugster, Leiterin der Hochschulentwicklung, und Christoph Haffter, Mitarbeiter der Forschungsstelle Musikphilosophie der Musikhochschule Basel FHNW
Termine
25.10. Eine nicht-akademische Akademie? Widersprüche einer Institution der Kunstlehre
Christoph Haffter
22.11. Gesellschaftliche Funktionen der Kunst heute
Anne-May Krüger
20.12. Mit Musik erzählen. Über gegenwärtige Tendenzen in Radio, Konzert und Tonträgerproduktion
Theresa Beyer
17.1. Macht die «künstliche Intelligenz» das Musikmachen obsolet?
Svetlana Maras
Talk
8.-10.11.2023
Universität Wien
Algorithmus und Scham
Die Musik Enno Poppes als Gegenwartsdiagnose
Vortrag von Christoph Haffter im Rahmen der Konferenz:
Gegenwartsentwürfe – Zukunftsbilder. Internationales Symposium anlässlich des 100-jährigen Jubiläums der Internationalen Gesellschaft für Neue Musik
Die Musik Enno Poppes evoziert eine Konzeption von Rationalität und Intelligenz, welche gegenwärtig Ängste und Hoffnungen schürt: Intelligenz als Algorithmus, Rationalität als Informationsverarbeitung. Die gegenwärtigen Leistungen algorithmischer Verfahren gehen so weit, dass sich neue Formen prometheischer Scham (Günther Anders) ausbreiten: Scham über die Begrenztheit und Anfälligkeit menschlicher Rationalität im Lichte ihrer technischen Externalisierung. Poppes Musik ist aber nicht einfach das Resultat solcher algorithmischen Verfahren. Sie errichtet vielmehr den Schein des Algorithmischen, um jene Scham musikalisch zu verhandeln. Der Algorithmus erscheint in Poppes Kompositionen typischerweise als musikalisches Leiern, als ein kombinatorisches Umstellen mikrotonaler Kleinstmotive. Diese musikalisch inszenierten, pedantisch durchexerzierten Abwandlungsverfahren lassen Formkomplexe hervorwuchern, welche den hörenden Nachvollzug überfordern. Anders als der Komplexismus der Ferneyhough-Schule scheut dieser Ansatz darüber hinaus konsequent allen expressiven Pathos. Sie ist nicht ernst, sondern heiter. Beide Aspekte – die Strategie der Überforderung und die Ausdrucksscheu – hängen mit dem Problem der Scham zusammen: Sie erzeugt Scham über die begrenzte Verarbeitungskapazität und sie zeugt zugleich von einer schamhaften Besetzung des Affektiven. Wo Poppes Musik gelingt, geht sie jedoch über die Reproduktion dieses Schamkomplexes hinaus. Sie vermag das bornierte Bild der Rationalität zu sprengen, dem die gegenwärtige Scham verhaftet ist.
Vortragsreihe Ästhetische Begriffe
Talk
24.10.2023, 19h
colloquium48
Hochschule für Musik Basel FHNW, Klassik
Leonhardsstrasse 6, 4051 Basel
6-301 Vortragssaal
The Shallows of the Vocaloid
On Olga Neuwirth‘s Le Encantadas o le avventurenel mare dellemeraviglie (2014-15)
Talk by Christoph Haffter
The voice has for a very long time been the musical locus of psychological depth and expressive authenticity. Especially in the studies of the so-called pop music which traditionally allowed for less standardized singing techniques, it has become a common place to see the nuances of vocal articulation as the most powerful way to establish a musical personality, to create a unique and recognizable musical self. The voice promises to give access to the depths of the subject in its singularity. The device of the vocaloid, and its technological relatives, radically contravenes this desire. It mocks the expectation of psychological depth and seems to affirm the shallowness of the musical voice. In the talk, I would like to draw on Olga Neuwirth’s use of the vocaloid Hatsune Miku in her work Le Encantadas in order to understand what is philosophically at stake in this depersonalization of the musical voice.
Seminar Autumn 23
Universität Basel
Composing affects
Baroque conceptions of emotions in philosophy and music
It is common sense to say that music triggers emotions. But how is it possible that mere sounds are heard as expressions of feelings? How to compose affect? And what do we actually mean when we talk about affects, emotions, feelings? These questions have been intensively debated during the Baroque period (ca. 1600-1750): In the theory of music (from Monteverdi, Bernhard, Kircher to Mattheson), but also in philosophy (Descartes, Leibniz, Spinoza). At the core of these controversies lies the problem of reconciling rationality and sensiblity. Drawing on some conceptual distinctions from the recent philosophy of emotions, we will study such constellations between philosophy, music theory and musical works in the Baroque age.
The seminar adresses students of philosophy, musicology and the students of the Hochschule für Musik FHNW. The modalities of validation will be adapted to the student’s individual situation. Part of the seminar is the attendance to the annual conference of the Schola Cantorum Basiliensis. The class will be taught in English or German.
Teacher: Christoph Haffter
Workshop Philosophies of Music
Seminar Spring 23
Universität Basel
Luigi Nono – Music as political commitment
The seminar offers an introduction to a key problem in the philosophy of music that haunts the contemporary musical production: can music be a form of political commitment? The course will approach this question in confrontation with the music of Luigi Nono. During his entire career, Nono has taken his musical compositions to be part of his political commitment to the communist cause. But this commitment took very different shapes in the different phases of his Œuvre. We will compare some of his key works with philosophical texts by Hanns Eisler, Jean-Paul Sartre, Theodor W. Adorno, Lydia Goehr and others which articulate classical positions in the debate over the relation between art and politics.
The seminar adresses students of philosophy, musicology and the students of the Hochschule für Musik Basel. The modalities of validation will be adapted to the student’s individual situation. The course includes the attendance of a representation of Intolleranza by Luigi Nono at the Theater Basel. The class will be taught in English and German.
Teacher: Christoph Haffter