Why does a society need music? What is the social function of art? What role do institutions like the Musik-Akademie Basel play in this? What are the contemporary meanings and challenges of music making?

Campus Café is a series of public exchanges on the legitimacy and the challenges of the Music Academy today. These conversations take place on mondays from 16h-17h on the Campus of the Musikhochschule FHNW Basel. Everybody is welcome to discuss with our guests, share their thoughts and enjoy some free drinks and snacks!

Upcoming Events

23.9.2024

Politischer Aktivismus an Kunsthochschulen 

 Wenn Kunst und politischer Aktivismus verschmelzen und die Gesellschaft sich politisch spaltet, steht die Institution einer Musikhochschule vor schwierigen Fragen: Soll sie selbst politisch Stellung beziehen? In wessen Namen kann sie das tun? Oder muss sie, umgekehrt, die politische Freiheit ihrer Mitglieder schützen, den politischen Streit innerhalb der Institution ermöglichen, indem sie selbst gerade nicht Stellung bezieht, politisch neutral bleibt? Diese schwierigen Fragen wollen wir mit Studierenden und Dozierenden der Musikhochschule und Universität Basel diskutieren.  

Political Activism at the Art School

When art and political activism merge and society becomes politically divided, the institution of a music academy is faced with difficult questions: Should it take a political stance itself? In whose name can it do so? Or, conversely, must it protect the political freedom of its members and facilitate political debate within the institution by not taking a position itself, by remaining politically neutral? We want to discuss these difficult questions with students and lecturers from the Musikhoschule Basel and the University of Basel. 

 

28.10.2024

Nachhaltigkeit 

Nachhaltigkeit gehört heute zu den Kernforderungen, die an soziale Akteure gestellt werden: Das betrifft auch die Institutionen, Veranstalter und Produzierenden von Musik. Wie kann man konkret dieser Forderung gerecht werden? Mit welchen anderen Anforderungen kann das Nachhaltigkeitsideal in Konflikt geraten? Mit Leonie Trips und Martin Krautzsch möchten wir über diese Herausforderungen ins Gespräch kommen.

Sustainability  

Sustainability is one of the core demands placed on social players today: This also applies to institutions, organisers and producers of music. How can this demand be met in concrete terms? What other requirements can the ideal of sustainability come into conflict with? We would like to invite you to discuss these challenges with Leonie Trips and Martin Krautzsch. 

 

25.11.2024

Kanonkritik: Eine Akademie für populäre Musik? 

Populäre Musik ist ein problematischer Begriff, der ganz Unterschiedliches zusammenfasst: Jazz, Rock, Pop, Hip Hop, R’n’B, Metall, Techno, Schlager und vieles mehr. Gemeinsam war diesen Musiken lange, dass sie nicht am klassischen Konservatorium gelehrt wurden. Wir wollen mit Gästen aus dem Jazz-Campus diskutieren, ob und wie sich das ändern lässt.

Changing the canon: An Academy for Popular Music? 

Popular music is a problematic term that summarises very different things: Jazz, rock, pop, hip hop, R'n'B, metal, techno, Schlager and much more. What these musical practices had in common for a long time was that they were not taught at a classical conservatory. We want to discuss with guests from the jazz campus whether and how this might be changed. 

 

17.3.2025

Kanonkritik: Musik dekolonisieren 

 Die Musikschulausbildung orientiert sich bis heute hierzulande an der Geschichte der europäischen Musik. Darin wirkt das eurozentrische Weltbild des Kolonialismus fort, das heute aus verschiedenen Gründen als überholt gilt. Wie können wir die aussereuropäische Musik in unsere Ausbildung und Konzertkultur integrieren, ohne in die Fallstricke des Exotismus und der kulturellen Aneignung zu gehen?

Changing the Canon: Decolonising Music 

Music school education in this country is still orientated towards the history of European music. This situation originated in the eurocentric world view of colonialism, which is now considered outdated for various reasons. How can we integrate non-European music into our education and concert culture without falling into the pitfalls of exoticism and cultural appropriation? 

 

28.4.2025

Kanonkritik: Die Geschlechterfrage 

Wie lässt sich die feministische und queere Kritik des Patriarchats auf die Musikpraxis übertragen? Wie wirken geschlechtsbezogene Stereotypen und Ungleichheiten in der Wahl des Repertoires, in der Besetzung von Ensembles, in den Arbeitsbedingungen, in Vermittlung und Unterricht fort? Mit unseren Gästen, die sich für die Gleichstellung der Geschlechter engagieren, wollen wir den Fortbestand des Patriarchats analysieren und die Strategien seiner Bekämpfung diskutieren.

Changing the Canon: The Question of Gender 

How can the feminist and queer critique of patriarchy be applied to musical practice? How do gender stereotypes and inequalities persist in the choice of repertoire, in the casting of ensembles, in working conditions, in mediation and teaching? Together with our guests who are committed to gender equality, we want to analyse the persistence of patriarchy and discuss strategies to combat it. 


Institutions have a tendency to present themselves as self-evident. They repress the question of their legitimacy and risk to harden themselves against social change until it is too late. This holds for the Music Academy of Basel as well. In order to counteract the tendency to petrify, such an institution needs forms of self-criticism. In other words, the people who work, learn and support this institution must come to an understanding about its meaning: what is the purpose of an Academy of Music? What promises, and what claims is it based on? Do the motives of its foundation still apply today? What are the social functions of music and art in general? Does the purpose of music go beyond social utility? How can art institutions justify their social necessity in front of those who fund and support them? Will technological innovations such as the so-called artificial intelligence soon make music education obsolete? How might the institution need to change, how must it rebuild itself to respond to social, political, and artistic developments?

These questions are at the heart of the conversations we are organizing in the Campus Café series. We offer a place to discuss the meaning of our institution in an informal setting with students and staff, students and teachers, leaders and the wide circle of those who feel connected to the Academy of Music. Each conversation will be kicked off by a short contribution from a guest.

The event is an initiative of Nicole Eugster, Head of University Development, and Christoph Haffter, staff member of the Research Unit Philosophy of Music of the University of Basel and the Hochschule für Musik FHNW Basel.

Moderation: Christoph Haffter
Harvesting: Nicole Eugster

Past Events

25.10.2023

Eine nicht-akademische Akademie? Widersprüche einer Institution der Kunstlehre

mit Christoph Haffter

 

22.11.2023

Gesellschaftliche Funktionen der Kunst heute

mit Anne-May Krüger

 

20.12.2023

Mit Musik erzählen. Über gegenwärtige Tendenzen in Radio, Konzert und Tonträgerproduktion

mit Theresa Beyer

 

17.1.2024

Macht die «künstliche Intelligenz» das Musikmachen obsolet?

Svetlana Maras

 

21.3.2024

Ist die Musik-Akademie eine Kunsthochschule?

Is the Music Academy an Art School?

Dakota Wayne & Edward Williams

 

25.4.2024

Musikschule: Bildung oder Ausbildung?

Music School: Education or Training?

 

23.5.2024

Wo liegt die Zukunft? Ort, Raum und Format des Campus MAB

Where is the future? Place, space and formats at the Campus MAB